۱۱ اقدام ساده برای علاقه مند کردن فرزندان به موادغذایی,مشکلات تغذیه در بسیاری از کودکان وجود دارد ، یکی از شایع ترین این مشکلات مسئله ی بد غذایی می باشد. برای درمان بد غذایی...

علاقه مند کردن فرزندان به موادغذایی,تغذیه کودکان,تغذیه,بد غذایی,شیرینی,چیپس,سبزیها,میوه,سالاد

مشکلات تغذیه در بسیاری از کودکان وجود دارد ، یکی از شایع ترین این مشکلات مسئله ی بد غذایی می باشد. برای درمان بد غذایی راه حل های درست و غلط زیادی وجود دارد که در این مطلب قصد داریم یکی از صحیح ترین روش ها را به شما شرح دهیم.

شاید شیرینی، چیپس و بقیه غذاهای پرچرب، طعم خیلی خوبی داشته باشند اما ارزش غذایی پایین و کالری بالایی دارند، به همین دلیل متخصصان تغذیه مصرف آنها را توصیه نمی کنند…

شما باید فرزندانتان را عادت دهید بدون دریافت بیش از حد کالری، غذای بیشتری بخورند و سالم تر بمانند. مثلا سیب، پرتقال و دیگر میوه ها، انرژی کمتری دارند و فرد را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارند. ۱۱ اقدام ساده برای علاقه مند کردن فرزندان به موادغذایی مفید عبارتند از:

نظر بچه ها را به سبزی ها جلب کنید

اگر فرزندانتان از سبزی ها متنفرند، آنها را کم کم به برنامه غذایی شان اضافه کنید. فهرستی از تمام میوه ها و سبزی هایی که بچه هایتان دوست دارند، تهیه کنید و اگر این فهرست کوتاه است، هر هفته یک نوع میوه یا سبزی را انتخاب کنید و به آن بیفزایید. سبزی ها را بخارپز، تنوری یا سرخ کنید.

بچه ها را در تهیه غذا شریک کنید

با شرکت دادن بچه ها در تهیه پیتزای سبزیجات، آنها را به هیجان بیاورید. سبزی های مختلف را خرد کنید و به افراد خانواده اجازه دهید هرکس هر سبزی ای دوست دارد، در پیتزای خود بریزد. با این کار می توانید به تدریج، عادت به خوردن پیتزاها و غذاهای پرکالری را از سر بچه هایتان بیندازید.

میوه را به غذاها اضافه کنید

با طعم ها بازی کنید و اشتهای فرزندتان را به خوردن غذاها بالاتر ببرید. مثلا افزودن سیب به سالاد مرغ، شیرینی و تردی دلپذیری به آن می دهد، اما اگر دسر مورد علاقه اعضای خانواده، ۲ اسکوپ بستنی شکلاتی باشد، چه باید کرد؟ با استفاده از یک اسکوپ بستنی کم چرب یا ماست یخ زده و قرار دادن مقداری قهوه آسیاب شده روی آن، طعم های جدیدی به دسر بدهید و کالری آن را کم کنید.

بچه ها را همراهی کنید

اگر می خواهید فرزندانتان به غذاهای کم چرب و کم کالری عادت کنند، باید خودتان هم به این رژیم پایبند باشید. بچه ها از والدین خود تقلید می کنند. وقتی خودتان یک دوبل برگر سفارش می دهید، نمی توانید انتظار داشته باشید فرزندتان سالاد مرغ سفارش دهد. انتخاب غذاهای کم کالری، به معنای کمتر خوردن نیست؛ بلکه به معنای سالم تر خوردن است.
 
با میوه ها و سبزی ها بازی کنید

کمی خلاقیت می تواند در جذب بچه ها به غذاهای کم کالری موثر باشد. میوه ها و سبزی ها را به شکل های جالب دربیاورید و جلوی فرزندتان بگذارید. مثلا به شکل گل هایی از جنس هویج یا ستاره هایی از جنس هندوانه. درست کردن یک صورتک جالب روی یک کاسه کورن فلکس یا یک ساندویچ هم می تواند برای بچه ها، جذاب باشد.

دنبال خوراکی های آبدار باشید

میوه ها و سبزی ها نسبت به خوراکی های فرآوری شده، آب و فیبر بیشتری دارند و می توانند بچه ها را برای مدت بیشتری سیر نگه دارند، مثلا یک گوجه فرنگی آبدار کامل، به اندازه ۵ عدد چوب شور کالری دارد. خوراکی های آبدار را جایگزین خوراکی های خشک کنید تا فرزندتان زودتر احساس سیری کند و از خیر خوردن خوراکی های مضر بگذرد.

حبوبات را امتحان کنید

لوبیا، نخود و عدس سرشار از موادمغذی و انرژی هستند و برای کودکان در حال رشد توصیه می شوند. پروتئین موجود در این خوراکی ها با پروتئین موجود در گوشت برابر اما چربی آنها به مراتب از گوشت کمتر است. فیبر بالای این حبوبات باعث سیرشدن بچه ها و جلوگیری از ابتلای آنها به یبوست می شود، بنابراین سوپ یا سالاد حبوبات می تواند برای بچه ها، خیلی جدید و جذاب باشد.

در کیفتان خوراکی بگذارید

اگر قرار است صبح زود برای خرید یا کار دیگری از خانه خارج شوید، بهتر است صبحانه خود و فرزندتان را داخل کیفتان بگذارید تا مجبور به خوردن کیک و شیرکاکائوی پرکالری و کم ارزش نشوید. برای بچه ها، کورن فلکس بردارید تا در ماشین بخورند. برای کنترل وزن آنها هم بهتر است غلات صبحانه با فیبر و پروتئین را انتخاب کنید تا هم بیشتر سیر بمانند و هم هوس خوراکی های ناسالم نکنند.

وعده های اصلی تان را به روز کنید

شما مجبور نیستید یک کاسه بزرگ کلم بروکلی بخورید تا از مزایای غذاهای کم کالری، بهره مند شوید. مخلوط کردن خوراکی های کم کالری و پرخاصیت مانند اسفناج، کدو، کرفس و هویج، در سوپ یا سالاد، می تواند هم ارزش غذا را بالا ببرد و هم بچه ها را به این خوراکی ها علاقه مند کند. حتی می توانید به املت، لازانیا و سس اسپاگتی ، موادی مثل اسفناج، فلفل سبز و هویج اضافه کنید و حجم مواد پرکالری مانند گوشت و پنیر را در غذا، کاهش دهید.

غذا را با سالاد شروع کنید

تحقیقات نشان می دهند زنان و کودکانی که ۲۰ دقیقه قبل از خوردن پاستا به عنوان ناهار، یک ظرف بزرگ سالاد می خورند، ۱۲ درصد کالری کمتری دریافت می کنند. پس یک وعده سالاد را با سسی کم چرب به عنوان شروع وعده غذایی سرو کنید.

کمی سوپ گرم به بچه ها بدهید

سوپ یکی دیگر از غذاهای کم کالری است که می تواند برای بچه ها بسیار مفید باشد. البته سوپ سبزی با آب گوشت نه از سوپ های چرب و خامه ای.

منبع:دکتر سلام
کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه